سفر به آبشار مارگون

1398/8/21

مختصات جغرافیایی

آبشار مارگون از مقاصد گردشگری استان فارس می باشد که در نزدیکی شهر اردکان (سپیدان) قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 30.490573 درجه شمالی و 51.895012 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

آبشار مارگون از جمله آبشارهای مقصد گردشگری در استان فارس هست که سالانه هزاران گردشگر رو به سوی خودش جذب میکنه. این آبشار روزانه پذیرای خانواده های زیادی از استان فارس و استان های اطراف هست و از جاذبه های طبیعی اصلی این استان محسوب میشه. آبشار در فاصله 50 کیلومتری شهرستان اردکان و در کنار روستای مارگون در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار داره که به خودی خود سرچشمه رودخانه مارگون می باشد و از رودخانه ی دیگری به وجود نمیاد و به صورت مجموعه ای از بیش از هزار چشمه از دیواره ی صخره ای کوه می جوشه. ارتفاع آبشار حدود 70 متر و عرض اون حدود 100 متر هست که ابهت زیادی رو برای آبشار به وجود آورده.  مسیر دسترسی به آبشار تا نزدیکی آبشار آسفالت هست که در محوطه ورودی آبشار پارکینگی جهت استفاده گردشگران ساخته شده که در اطراف اون سرویس بهداشتی و محوطه های مسطح و سکو برای اقامت و برپایی چادر ساخته شده. مسیر پیاده رسیدن به آبشار در اکثر نقاط پله و راه های سیمانی ساخته شده که کار رو برای رسیدن به آبشار ساده تر میکنه. در مسیر رسیدن به آبشار سطل های زباله زیادی تعبیه شده تا با همکاری گردشگران از آلوده شدن محیط جلوگیری بشه. در فصل زمستان به دلیل برفگیر بودن جاده مارگون مسیر دسترسی به روستا و آبشار قطع میشه. نکته قابل توجه این که به دلیل آب و هوای خوب این آبشار گردشگران زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این آبشار بازدید می کنن و به نوعی در خاورمیانه معروف شده.

 

مسیر دسترسی

بهترین مسیر برای دسترسی به این آبشار به این صورت می باشد که از شهر اردکان (سپیدان) به جاده پیست اسکی پولادکف وارد شده و جاده را ادامه داده تا به کمهر رسیده و بعد از کمهر به جاده فرعی آبشار مارگون وارد می شویم که در انتهای جاده آبشار زیبای مارگون قرار دارد.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

آبشار: آبشار زیبای مارگون.

جنگل: جنگل های زیبا در دامنه کوه های اطراف آبشار.

باغات: باغ های میوه که آب آبشار از آن ها عبور میکنه.

رودخانه: رودخانه ی زیبای مارگون که از آبشار به وجود آمده.

 

 

توصیه های شیراز پیک نیک

بهترین فصل برای مراجعه به این مکان فصل بهار و تابستان هست. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و تخریب محیط طبیعی و روشن کردن آتش در مکان هایی غیر از مکان های مخصوص تعبیه شده جدا خودداری کنید. از شکار جانوران و گونه های طبیعی منطقه به شدت پرهیز کنید. افرادی که دارای درد مفاصل یا آرتروز هستند در نظر داشته باشند که آب آبشار در فصل تابستان نیز سرد است. در نظر داشته باشید آبشار مارگون به دلیل بن‌بست بودن و واقع شدن در دره دارای فضای کمی برای نشستن و پارک خودرو هاست که وقتی تعداد گردشگران به ویژه در روزهای تعطیل فصل تابستان زیاد میشه، مشکلات ترافیکی زیادی برای گردشگران و روستاییان به وجود میاد، پس سعی کنید در فصل تابستان در روزهای غیر تعطیل برای بازدید از آبشار اقدام کنید.

 

منابع: ویکیپدیا.

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.