سفر به آبشار یاسوج

1398/7/9

مختصات جغرافیایی

آبشار یاسوج از مقاصد گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که در نزدیکی شهر یاسوج قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 30.676601 درجه شمالی و 51.627738 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

آبشار یاسوج از جمله آبشارهای مقصد گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد هست که سالانه هزاران گردشگر رو به سوی خودش جذب میکنه. این آبشار روزانه پذیرای خانواده های زیادی از یاسوج و شهر های اطراف هست و از جاذبه های اصلی این شهر محسوب میشه. آبشار در فاصله دو کیلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال شهر قرار داره که با ارتفاع حدود 10 متر از چشمه های کوه های زاگرس به وجود میاد. سرچشمه آبشار برای عموم مردم در دسترس نیست زیرا از آب اون برای تهیه آب شهر شهر یاسوج استفاده میشه و به دلیل لوله کشی های انجام شده و رعایت موارد بهداشتی سرچشمه رو به روی عموم مردم بستن. آب جاری از آبشار در بستر مسیری که برای اون در نظر گرفته شده از میان باغ های زیبا با درختای سر به فلک کشیده و سرسبز میگذره که جلوه ی بسیار زیبایی به این منطقه بخشیده. پارک ساخته شده در مسیر آبشار برا اتراق افراد سالیانه میزبان گردشگران خارجی زیادی هم هست بخصوص از کشور ها و شهر های حاشیه خلیج فارس. این پارک در راستای شرقی غربی ساخته شده که دو کوه بلند دو طرف اون رو احاطه کرده. در مسیر رودخانه در پارک آلاچیق ها و سکو های زیادی برای استفاده مردم ساخته شده و همچنین چادرهایی تعبیه شده که با پرداخت هزینه اندکی برای اسکان شبانه می شود از آن ها استفاده کرد. هزینه برپایی شبانه چادر در سکو ها به ازای هر چادر در زمان نگارش این مطلب 10000 تومن هست. ورودی هر ماشین هم برای وارد شدن به جاده تنگه 5000 تومان هست. چندین سرویس بهداشتی در مسیر پارک ساخته شده که از نظر نظافت وضعیت مطلوبی دارن و میزان رسیدگی به اون ها کاملا قابل قبول هست. مغازه ها و دکه های زیادی در طول مسیر رودخانه برپا شده که خانواده ها و گردشگران می توانند مایحتاج خود رو از اونها تهیه کنند ، این مغازه ها و دکه ها شامل سوپر مارکت ها و نان سنتی و آش فروشی و مغازه های فروش صنایع دستی و لباس های سنتی محلی هست. نظافت محیط در حد قابل قبولی هست و ماموران به طور مرتب در حال نظافت و رسیدگی به محیط هستن. بستر مسیر رودخانه در طول پارک در بعضی مکان ها سیمانی هست و در برخی شاخه ها هم آب از روی سنگ فرش های پیاده رو عبور میکنه که می توان در آب پیاده روی کرد و لذت بسیار زیادی داری. آب این آبشار در تابستان نیز بسیار سرد هست و توصیه میشه افرادی که درد آرتروز دارند زیاد در آب نمانند. از آخرین قسمت محل های اسکان در تنگه تا خود آبشار حدود 150 تا 200 متر فاصله هست. در قسمت آبشار پیاده رو فلزی روی آب تعبیه شده که بازدید کنندگان بتونن بدون این که پای خود رو در آب سرد بگذارن از آبشار بازدید کنن. یک راه پله فلزی هم در کنار آبشار تعبیه شده که برای دسترسی به سرچمه از اون استفاده میشه و البته در بالای راه پله برای عموم مردم قفل هست و حصار بندی انجام شده. تاسیسات فلزی ساخته شده مانند این راه پله و لوله ها متاسفانه باعث شده شکل آبشار از وضعیت طبیعی خارج بشه. در نزدیکی آبشار نمی توان اسکان کرد چون در تنگه باریکی قرار داره که کاملا آب در جریان هست و فقط میتوان برای بازدید مراجعه کرد. تا 100 متری آبشار جاده آسفالته وجود داره و در حاشیه جاده و پارک و مکان های اسکان نیز برای پارک کردن ماشین و وسیله نقلیه پارکینگ حاشیه ای تعبیه شده.

مسیر دسترسی

این آبشار در حومه شمالی شهر یاسوج قرار داره.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

آبشار: آبشار زیبای یاسوج.

جنگل: جنگل های زیبا در دامنه کوه های اطراف آبشار.

باغات: باغ های میوه که آب آبشار از آن ها عبور میکنه.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

بهترین فصل برای مراجعه به این مکان فصل بهار و تابستان هست. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و تخریب محیط طبیعی و روشن کردن آتش در مکان هایی غیر از مکان های مخصوص تعبیه شده جدا خودداری کنید. از شکار جانوران و گونه های طبیعی منطقه به شدت پرهیز کنید. افرادی که دارای درد مفاصل یا آرتروز هستند در نظر داشته باشند که آب آبشار در فصل تابستان نیز بسیار سرد است.

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.